Join The Antwerpen Harmonica Meetup Group

You'll get invited to our Meetups as soon as they're scheduled!

The Antwerpen Harmonica Meetup Group Message Board › Welkom aan de nieuwste leden

Welkom aan de nieuwste leden

• 1
  • 2
Andy
Posted Sep 14, 2009 7:09 PM
user 3749746
Antwerpen, BE
Post #: 72
Send an Email Post a Greeting
Hoi,
Geert, Bart, Lucas, Frans, Jan, Ferryman, Matthias, ........ en wie ik nog vergeten ben.
Hartelijk welkom bij deze harmonica meetup group.
Sommigen hebben al wat ervaring las ik bij jullie introduktie, anderen zijn nog maar pas begonnen en zijn op zoek naar meer info en tips over dit "plezante instrumentje" (zoals Bart het noemt)
Hopelijk kunnen we binnenkort eens afspreken bij een meetup.

Groetjes
Andy
Bart
Posted Sep 15, 2009 6:09 PM
user 10351192
Antwerpen, BE
Post #: 1
Ik vind het nog altijd een plezant instrumentje hoor. :D

Een paar liedjes beginnen al wat te lukken en ik heb er al een bend uit gekregen.(niet om aan te horen maar de toon ging toch naar beneden)
Als iemand nog leuke beginnersliedjes kent?:D
Andy
Posted Sep 15, 2009 7:32 PM
user 3749746
Antwerpen, BE
Post #: 73
en het blijft plezanter worden natuurlijk

beginnersliedjes.........dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Wat voor de ene makkelijk is is voor de andere weer moeilijk.
Liedjes van The Beatles zijn niet te moeilijk (de zanglijn) iedereen kent ze en zijn leuk om mee te starten.
Die melodie lijn wordt meestal tussen gat 4 en 7 gespeeld en hebben daarom geen buigingen nodig.
saint james infirmary is ook een leuke om te starten klinkt ook lekker op de hogere gaten (4 tem 8)
Als je meer naar de blues wil dan moet je best een beetje beter de buigingen onder controle krijgen (niet dat ik dat al zo goed kan hoor)
Amazing grace is ook zo'n klasieker die veel geofend wordt, eerst op de hogere noten en later op de lagere, met buigingen dan.
De Muddy Waters lick is ook een leuke en poep-simpel

Groetjes
Andy
Jan
Posted Sep 15, 2009 10:11 PM
user 10181174
Brecht, BE
Hallo allemaal, Een kei leuk instrument, zo zou ik het ook willen omschrijven. Nooit heb ik enig instrument gespeeld en nu, na een paar lessen lukt het al redelijk om relatief zuiver een paar liedjes te spelen. Benden hebben we al eens geprobeerd in de les maar sindsdien ben ik er niet meer toe gekomen. Elk vrij momentje neem ik toch efkens mijnen Hohner vast. Ik heb bij enkele liedjes ook de gaatjes 9 en 10 nodig en die vind ik nu bijzonder moeilijk om goed te krijgen. Is dit normaal ?
Ik kijk ernaar uit om eens een meetup mee te maken !

Jan
Bart
Posted Sep 16, 2009 6:02 PM
user 10351192
Antwerpen, BE
Post #: 2
Liedjes van the Beatles vind ik ook mooi.
Eerste wat ik op mijn mondharmonica kon spelen was het tunetje van Please Please me.

Daarbij komt dat mijn vader redelijke fan van hen is/was. Platen staan dus regelmatig op. Ik vind het makkelijker om liedjes te spelen die ik ken van melodie.

Bedankt voor je uitleg he.
Lucas
Posted Sep 16, 2009 7:15 PM
user 10331174
Antwerpen, BE
ik ben al blij dat ik zuivere tonen kan blazen(of zuigen).
Een paar liedjes van john denver beginnen toch al een beetje te lukken.
Onlangs heb ik deze site gevonden voor beginners http://harmopoint.com...
Er staan zeer interessante tutorials bij.

grtz
Lucas
Andy
Posted Sep 16, 2009 10:00 PM
user 3749746
Antwerpen, BE
Post #: 74
op het internet kan je inderdaad een heleboel interessante sites vinden.......lang leven het internet.

Als je opzoek bent naar tabs van bekende meezinger kijk is op http://www.harpinanaw...
Daar staan een heleboel liedjes die je ongetwijfeld kent. Even opletten: de tabs zijn niet altijd 100% juist maar je kan er wel liedjes vinden die makkelijk speelbaar zijn en zo spelenderwijs je harpje leert kennen.

Bij onze noorderburen hebben ze een geweldig forum met een massa aan info en tips. Je kan daar altijd te raden gaan.
www.bluesharp.nl

@ Jan: problemen met gat 9 & 10 is wel normaal in het begin. De meeste beginners hebben problemen met gat -2 (2 zuigen) en de gaten vanaf 7.
Het hoeft niet dat je daar problemen mee hebt maar het is zeker niet abnormaal. Dat betert wel...op een zeker moment zul je zeggen hoe kan ik daar nu ooit een probleem mee gehad hebbensmile

Zelf ben ik ook geen artiest op dit instrumentje maar kan je wel een tip geven (allé het is meer een raadgeving)
ook al wil je maar 1 noot zuiver spelen dan nog moet je de harmonica diep in de mond steken. Dus niet van teut lippen maken (alsof je voorzichtig een cactus wilt kussen) maar de mond ontspannen open en de harp er diep in de mond. Dat scheelt een boel in speelgemak, geluid en in de stappen die je later nog gaat maken.

Groetjes
Andy
Bart
Posted Oct 25, 2009 12:16 PM
user 10351192
Antwerpen, BE
Post #: 3
Hallo

We zijn nu alweer een tijdje verder. :P Ik heb het nog altijd niet opgegeven. Benden lukt zowiezo niet zo fantastisch op een G bluesharp.(wat ik dus heb) Maar op gaatje 6, 5 en 4 lukt het al wat. En natuurlijk al wat liedjes ook he. Ik ben begonnen met "my bonnie" en "blowing in the wind" dat gaat nu heel goed.

Hebben jullie ook de aanbieding van lidl gezien met hun bluesharp?(waarss geen topkawaliteit) Ik ga er zo eens ééntje kopen, het proberen waard he. Handig om mee op kamp te nemen, als je heb per ongeluk deukt of plet ben je geen berg geld kwijt. Ik ben tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn goedkope mondhamronica "Free Blues" van Hering.
Bart
Posted Oct 26, 2009 8:44 PM
user 10351192
Antwerpen, BE
Post #: 4
Ik heb dus die mondharmonica van de lidle gekocht. Voor wat het is valt het wel mee, ze hadden alleen C's.
Het énige probleempje dat ik zie is dat hij dikker/groter is dan mijn Free Blues van Hering en dat je ietsje harder moet blazen voor hetzelfde volume.(toch maar niet te hard gaan blazen anders staat hij binnenkort vals.
Andy
Posted Oct 26, 2009 9:38 PM
user 3749746
Antwerpen, BE
Post #: 75
Ja harder blazen......... heeft dikwijls te maken met luchtverlies (afstelling van de stemtongen - afmeting van stemtong t.o.z. van gat) maar ja voor die prijs.......
Ik heb besloten om mijn centen daar niet aan te verspillen....
Ik dacht zo...als ik nu eens een paar keer GEEN harmonica bij Lidl koop dan kan ik van da geld een echte harmonica kopen biggrin

Andy
  • 1
  • 2